Arbeidsoppgaven er ikke avsluttet før mottakeren er fornøyd
Kontraktsmessige vilkår samt kontinuerlig oppfølging
SalMar stiller høye krav til ansatte gjennom selskapets etiske retningslinjer, og vi forventer at våre leverandører holder de samme høye standardene. Ledelse av verdikjeden anses å være av største betydning for SalMar, og er forankret i toppledelsen.
SalMar gjør grundig gjennomgang av leverandører før avtaler gjøres, for å sikre at de passer til SalMars formål. Denne vurderingen inkluderer økonomisk pålitelighet, sosial overholdelse, miljøpraksis, teknologiske standarder, kvalitet og andre relevante hensyn knyttet til konkrete saker.
I kontraktsmessige forhold med SalMar er leverandørene pålagt å følge visse standarder. Disse kan omfatte menneskerettigheter, herunder akseptable levekår og arbeidsvilkår, barnearbeid, tvangsarbeid, organisasjonsfrihet og retten til kollektive forhandlinger, arbeidstid, plikt til å følge nasjonale forskrifter om minstelønn, hensiktsmessig forretningsatferd og helse- og sikkerhetsprosedyrer, i tillegg til miljøpraksis.
SalMar krever også rett til å overvåke og følge opp relevante anliggender, og dermed sikre SalMar sitt tilsynsansvar. Dette er viktig for å sikre overholdelse av SalMars forutsetninger, og at korrigerende handlinger iverksettes dersom overholdelse mangler. SalMar krever videre at leverandører rapporterer om uønskede hendelser relatert til miljø- og klimapåvirkning, samt helse- og sikkerhetshendelser som inntreffer under kontakt med SalMar.
SalMar forventer at leverandører følger opp sine egne leverandører, entreprenører og strategiske partnere iht de samme høye standardene, for å sikre pålitelig drift av høy kvalitet gjennom hele verdikjeden.
Reaksjoner på brudd på de avtalte standardene kan omfatte oppsigelse av kontrakter eller andre passende konsekvenser. Leverandørens evne til å følge disse standardene evalueres fortløpende gjennom oppfølging og gjennom vår varslingskanal, som er tilgjengelig for alle leverandører.
I tillegg til dette, er SalMar åpen for innspill fra frivillige organisasjoner eller andre interesserte parter vedrørende ledelse av verdikjeden. Når innspill kommer opp, uavhengig av fra hvem, tas de i betraktning og følges opp deretter. SalMar har som mål å alltid overholde relevante lover relatert til åpenhet, gjennom grundig ledelse av verdikjeden og transparent, ærlig kommunikasjon til interesserte parter.